CORE i5 یا CORE i7 ؟ کدام CPU برای شما مناسب تر است؟

بین مطالب وب سایت جستجو کنید

اخبار بروز علمی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
میلاد نعمتی
17:37
دو شنبه 24 بهمن 1401

انتخاب یک CPU می تواند سخت ترین قسمت هنگام خرید لپ تاپ یا کامپیوتر رومیزی باشد. در این مقاله ابتدا ویژگی CPU به تفصیل توضیح داده می شود و سپس دو مورد از محبوب ترین پردازنده های اینتل و تفاوت آنها بررسی می شود تا مشخص شود که کدام یک برای شما مناسب تر است یعنی CORE i5 یا CORE i7. CORE i5 یا CORE i7 دو پردازنده قدرتمند اینتل با قدرت مشابه و عملکرد متفاوت هستند. در ادامه با وبلاگ همینگونه همراه باشید.

برای بسیاری از افرادی که به دنبال یک کامپیوتر رومیزی یا لپ تاپ جدید هستند، یکی از مهم ترین عوامل، نوع پردازنده سیستمی است که قصد خرید آن را دارند. پردازنده مناسب در عملکرد کامپیوتر بسیار موثر است. پردازنده های CORE i5 یا CORE i7 اینتل دو تا از محبوب ترین پردازنده های موجود هستند و ویژگی های مشابه زیادی دارند. بنابراین، انتخاب بهترین پردازنده از اینتل ممکن است آسان نباشد. درباره پردازنده های اینتل بیشتر بدانید و آنها را با هم مقایسه کنید تا تصمیم بگیرید کدام یک برای شما مناسب است. سپس، با استفاده از یک نرم افزار بهینه سازی، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که پردازنده شما به اوج عملکرد خود می رسد.

مقایسه Core i3 و Core i9 آسان است. زیرا تفاوت های واضحی بین آنها وجود دارد و هر کدام برای اهداف خاصی استفاده می شود، اما تفاوت های Core i5 و Core i7 ظریف تر و جزئی تر است و گاهی اوقات قیمت Core i5 و Core i7 بسیار نزدیک است.

هیچ دلیل قطعی و روشنی برای انتخاب بین این دو پردازنده وجود ندارد و نمی توان گفت کدام یک در یک موقعیت خاص عملکرد بهتری دارند. در بیشتر موارد، انتخاب بین آنها بستگی به بودجه ای دارد که در اختیار دارید. اما دانستن نکاتی در مورد هر یک از آنها می تواند به شما کمک کند انتخاب هوشمندانه تری داشته باشید. در ادامه به تفاوت های اصلی Core i5 و Core i7 پرداخته می شود.

هسته پردازنده چیست؟

هنگامی که نرم افزاری را نصب می کنید که به هسته های بیشتری برای پردازش نیاز دارد، مانند نرم افزارهای مدرن تولید محتوا و Adobe Creative Suite، هرچه تعداد هسته های CPU بیشتر باشد، عملکرد سریعتر خواهد بود. CORE i5 یا CORE i7 با چندین هسته پردازنده و سرعت عملکرد بالاتر

هسته های CPU اساساً پردازنده های کوچکتری هستند که در بالای CPU اصلی قرار می گیرند. تعداد هسته ها به تعداد پردازنده های یک CPU اشاره دارد. به عنوان مثال، پردازنده چهار هسته ای اینتل دارای چهار هسته پردازشی است. پیش از این، کامپیوترها تنها یک CPU داشتند، اما امروزه CPU ها دارای چندین پردازنده برای انجام همزمان وظایف مختلف هستند. یک CPU چند هسته ای می تواند چند وظیفه ای را به گونه ای انجام دهد که برای یک CPU تک هسته ای امکان پذیر نیست. دسکتاپ های امروزی معمولاً بین دو تا 18 هسته دارند که هر کدام وظایف متفاوتی را انجام می دهند.

تفاوت بین Core i5 و Core i7 چیست؟

ساده ترین فرق بين i5 و i7 این است که رایانه های Core i5 اینتل ارزان تر از رایانه های دارای پردازنده i7 هستند. Intel Core i5 یک پردازنده همه منظوره است که عملکرد خوبی را برای بازی، مرور وب و کارهای اساسی ارائه می دهد. پردازنده Intel Core i7 قدرت پردازش بیشتری دارد و برای بازی های با کارایی بالا، تولید محتوا، ویرایش فایل های رسانه ای (تصاویر، فیلم ها، موسیقی و ...) و برنامه های تخصصی بهتر است.

علاوه بر تعداد هسته ها، ویژگی های دیگری مانند Threading وجود دارد که باید قبل از انتخاب CPU به آن ها توجه کنید. همه این ویژگی ها به شما کمک می کند منابع و وظایف پردازنده خود را مدیریت کنید. اگرچه تفاوت بین پردازنده های CORE i5 یا CORE i7 ممکن است کوچک به نظر برسد، تأثیر آنها بر عملکرد رایانه شما می تواند بسیار زیاد باشد، بسته به کاری که شما انجام می دهید. اگر یک ویدیو را ویرایش کنید یا چندین برنامه را همزمان باز کنید، یک پردازنده ناکافی روند کار شما را کند می کند. اگر از دستگاه خود برای کارهای معمولی استفاده می کنید، ممکن است یک پردازنده قدرتمند بسیار گران باشد.

ویژگی های CPU

CPU ها به عنوان مغز کامپیوتر، وظایف بسیاری را بر عهده دارند. CPU ها دارای چند ویژگی کلیدی هستند که به آنها کمک می کند تا وظایف خود را بهینه مدیریت کرده و انجام دهند. قبل از انتخاب CPU، لازم است برخی از ویژگی های آن را بررسی کنید.

کش چیست؟

کش حافظه داخلی CPU است که به پردازنده کمک می کند تا کارهای تکراری را انجام دهد یا به داده های پرکاربرد سریعتر دسترسی پیدا کند. یک CPU با حافظه کش بیشتر برای انجام چندین کار به طور همزمان مناسب تر است. هنگام انتخاب یک CORE i5 یا یک CORE i7، اندازه حافظه نهان را نمی توان عامل مهمی در نظر گرفت، اگرچه اندازه حافظه کش CPU از نسلی به نسل دیگر افزایش می یابد.

سرعت ساعت یا اجرا چقدر است؟

سرعت ساعت سرعتی است که CPU کامپیوتر دستورات را با آن اجرا می کند. هر کامپیوتر حاوی یک ساعت داخلی است که سرعت اجرای دستورالعمل ها را توسط CPU و همگام سازی تمام اجزای مختلف کامپیوتر اندازه گیری می کند. هر چه ساعت سریعتر باشد، CPU دستورات بیشتری را در هر ثانیه می تواند اجرا کند. سرعت ساعت معمولاً بر حسب گیگاهرتز (گیگاهرتز) یا (معمولا) مگاهرتز (مگاهرتز) بیان می شود.

پردازش دستورالعمل ها در CPU های مختلف متفاوت است. یک CPU با سرعت کلاک کمتر ممکن است عملکردی را در ساعت های بیشتر اما کارآمدتر انجام دهد.

Hyperthreading چیست؟

Hyperthreading فناوری اختصاصی اینتل برای multithreading است که به تقسیم منابع CPU به دو یا چند رشته اشاره دارد. Hyperthreading یا Multithreading باعث می شود رایانه شما فکر کند که دو یا چند هسته دارد و به آن کمک می کند تا چندین کار یا رشته دستورالعمل را همزمان انجام دهد.

Multithreading و Hyperthreading می‌توانند عملکرد دستگاه را بهبود بخشند، به‌ویژه برای فعالیت‌هایی که به چندین دستور سنگین نیاز دارند، مانند ویرایش فایل‌های رسانه (تصاویر، فیلم‌ها، موسیقی و غیره) یا رندر کردن فیلم‌ها.

Turbo Boost چیست؟

Turbo Boost یک ویژگی اورکلاک است که اینتل در حال حاضر در چندین نسل از پردازنده های خود از آن استفاده می کند و به برخی از هسته های تراشه اجازه می دهد زمانی که تنها به یک یا دو هسته نیاز است، سریعتر از سرعت کلاک پایه خود کار کنند. to work Turbo Boost در هر دو پردازنده CORE i5 یا CORE i7 استفاده می شود، اما به طور کلی پردازنده های Core i7 سرعت کلاک بالاتری دارند.

متأسفانه هنگام خرید رایانه های شخصی، اطلاعات مربوط به تعداد هسته ها، پشتیبانی یا عدم پشتیبانی از Hyper-Threading، همیشه در لیست مشخصات رایانه گنجانده نمی شود. می توانید شماره مدل تراشه را پیدا کرده و در وب سایت اینتل جستجو کنید. سپس سرعت ساعت، تعداد هسته‌ها، پشتیبانی از Hyper-Threading و جزئیات دیگر را ببینید.

مفهوم گرافیک آنبورد

بیشتر لپ‌تاپ‌های نازک و سبک با پردازنده‌های CORE i5 یا CORE i7 غیربازی، به سیلیکون گرافیکی داخلی که بخشی از CPU است، متکی هستند. از سوی دیگر، سیستم های بازی پیشرفته مجهز به تراشه های گرافیکی اختصاصی هستند که از CPU جدا هستند.

گرافیک داخلی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود زیرا هیچ تراشه گرافیکی اضافی روی لپ تاپ یا مادربرد دسکتاپ شما وجود ندارد. تراشه های گرافیکی داخلی اینتل در افزایش بهره وری و نمایش تصاویر بر روی صفحه نمایش به خوبی عمل می کنند.

گرافیک Onboard برای بازی های رایانه ای چندان مناسب نیست. پردازنده‌های گرافیکی داخلی اینتل به شما امکان می‌دهند برخی از بازی‌ها را با تنظیمات کیفیت و وضوح پایین‌تر اجرا کنید. برای اجرای بازی های سه بعدی با رزولوشن 1080p، 1440p یا 4K، قطعا به یک کارت گرافیک مجزا از AMD یا Nvidia نیاز دارید. همچنین چیپ های آنبورد برای کارهایی که علاوه بر قدرت پردازنده به سرعت پردازنده گرافیکی نیاز دارند مانند نرم افزارهای تخصصی تخصصی، رندر سنگین و نرم افزارهای علمی بهترین انتخاب نیستند.

CORE i5 یا CORE i7 هر دو می توانند از سیلیکون گرافیکی یکپارچه استفاده کنند.

بین CORE i5 یا CORE i7 کدام یک برای شما مناسب تر است؟

رایانه های مجهز به پردازنده های Core i5 اینتل برای استفاده روزمره و نیازهای اساسی مانند مرور وب، کار و بازی های سبک عالی هستند. پردازنده‌های i7 برای نرم‌افزارهای تخصصی‌تر، کار فشرده‌تر و بازی‌های سطح بالاتر عملکرد بهتری دارند، بنابراین برای انجام چندین کار مختلف به طور همزمان مناسب هستند.

با توجه به عملکرد، باید انتخاب کنید که از کدام یک استفاده کنید، CORE i5 یا CORE i7 برای انتخاب بهترین CPU بین CORE i5 یا CORE i7، در نظر بگیرید که با رایانه خود چه می کنید. اگر کار تخصصی انجام می دهید، در مورد مشخصات سخت افزاری مورد نیاز تحقیق کنید و تصمیم بگیرید به کدام CPU نیاز دارید.

 

منبع: avg


تعداد بازدید از این مطلب: 126
موضوعات مرتبط: تکنولوژی , ,
بازدید : 126

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



اخبار بروز علمی
تمام حقوق اين وب سايت متعلق به آموزشی و علمی مي باشد | طراحی قالب : تم ديزاينر